We hebben allemaal wel gelezen dat de storm Poly van 5 juli veel schade heeft gemaakt. Wij van Stichting Tijd hebben echter gezien dat in onze terreinen de storm geen schade heeft gebracht, maar juist veel natuur heeft toegevoegd. Prachtige uitgebroken boomkruinen, scheve bomen en hangende verdorrende takken. Wat wil een goed Le Roy-der, Cultuur en Natuur gaan immers samen, nog meer? We zouden graag alles laten zoals de natuur het heeft gewenst.

Er waren een aantal takken en bomen die bij nader inzien mogelijk gevaar voor bezoekers konden opleveren. We vonden dat we dat niet zo konden laten, we moesten ook zelf iets doen. Normaal wordt dan de moterzaag uit het vet gehaald. Dat zagen we ook overal gebeuren, geronk alom, keurige stapeltjes voor de open haard, tuinen, parken en bossen. Wij vinden dat jammer, kunnen we niet meer aan die natuur overlaten ?
PHOTO 2023 08 04 19 48 37
We zijn even creatief geweest. Kunnen we ook zonder moterzaag, zonder lawaai, de onveilige situaties verbeteren? Arwin Koster, de ecologische boomklimmer en Hans van der Lans, bestuurder van onze Stichting, hebben de onveilige situaties in Mildam aangepakt. We hebben in plaats van de moterzaag een sterke handlier gebruikt, een Tirfor de TU 16. Je scheurt met grote trekkracht de afgebroken takken en boomkruinen uit de boom. Zo vermijden we die lelijke, onnatuurlijke zaagsnedes. Waar dat niet mogelijk was, hebben we met de moterzaag zogenaamde breuksnoei toegepast. Dat ziet er uit alsof de tak of stam door de natuur, de storm is afgebroken. Als U gaat kijken, zult U het allemaal zelf kunnen zien. Mind you, het is nu, na de storm weer veilig in onze Ecokathedraal. De rood-witte afzetlinten en de waarschuwingsbordjes zijn weer verwijderd.

Hans van der Lans

26 mei 2024;