Age HartsuikerTijdens de voorlaatste kermis heb ik een ritje mogen maken in het reuzenrad, toen zag ik goed hoe groen Heerenveen Midden is.

Een wijk met vele prachtige bomen en door de bouw van de wijk is er veel ruimte voor groen achter en rond de woningen. Nu ben ik zelf een groot tuinliefhebber en woon in Jubbega, voor mij is een groene omgeving de normaalste zaak van de wereld maar ook belangrijk.

Als ik met de honden loop dan kom ik regelmatig mensen tegen en wanneer ik hen dan attent maak op de veranderingen in de natuur dan hoor ik regelmatig “dat had ik nog niet gezien terwijl ik hier elke dag loop”.

Natuur is constant in beweging, elk seizoen heeft zijn eigen schoonheid.

Behalve misschien als de planten tussen de stoeptegels groeien. Onkruid, je ziet het veel in Heerenveen….. en we hebben het er vaak over.

Wat is onkruid eigenlijk, de dikke van Dale zegt: ongewenste plant(en) tussen gekweekte gewassen. Planten horen natuurlijk ook niet thuis tussen de straatstenen en stoeptegels.

In mijn eigen tuin staan ook planten die wellicht als onkruid kunnen worden aangemerkt, maar het mooie is dat deze planten vaak juist veel insecten aantrekken. Waaronder bijen, vlinders etc. Maar ze horen niet thuis tussen stoeptegels en straatstenen.

Onkruid, straatstenen en stoeptegels is gelijk even een bruggetje naar de LeRoy tuin in Heerenveen midden.

Deze tuin aan de Europalaan en Kennedylaan is inmiddels wereldberoemd. Heeft een eeuwigdurende vergunning wat uniek is in de wereld van gemeenten.

Toch is niet iedereen er gelukkig mee, voor sommigen is het maar een rommeltje van opgeschoten groen (onkruid) en stenen.

Maar vele Heerenveners gaan hier graag even wandelen want waar vind je nu een dergelijk stukje groen in een plaats of dorp. Inmiddels is de kunstenaar Le Roy overleden en is de stichting druk doende het geesteskindje van hem in ere te houden. Dat lukt ze ook aardig zeker dankzij vele vrijwilligers. Ik zou het ook mooi vinden als er meer jeugd betrokken wordt bij dit stukje Heerenveen. “De natuur (en de jeugd) laat zich niet dwingen maar zoekt haar eigen weg“ Maar ga je daar goed mee om ontstaan er parels als de Le Roy tuin in Heerenveen Midden en de Ecocathedraal in Mildam, daar waar niet alleen een ander besef van het omgaan met natuur in een stedelijke omgeving plaats vindt maar het ook een rustpunt kan zijn voor de bewoners. Maar er zijn (gelukkig) meer stukken groen in Heerenveen die min of meer ongerept zijn, zoals bijv achter de K R Poststraat. U weet wel de plek waar de gevangenis het Poortje moest komen van sommige partijen in de gemeenteraad. In de natuur bereik je met arrogantie niets wel met geduld en aandacht voor je omgeving. Zo werkt dit ook in de politiek.

Groen in je omgeving is belangrijk ook voor je gezondheid en de Le Roy tuin is voor mij een onmisbaar stukje groen (mooi) Heerenveen.

Age Hartsuiker

Wethouder Gemeentebelangen Heerenveen.