govert geldof complex ingewikkeld 250Ieder jaar houdt de Stichting Tijd een feestelijk symposium in Heerenveen, op of rond 31 oktober (de geboortedag van Louis Le Roy en tevens de oprichtingsdatum van de Stichting Tijd). Op donderdagmiddag 31 oktober 2019 bent u van harte welkom in Museum Heerenveen aan de Minckelersstraat 11 in het centrum van Heerenveen.

Le Roy lezing 2019 door Govert Geldof

Vast onderdeel van het symposium is de Le Roy lezing. “In de praktijk gebeurt het!” is de titel van de Le Roy Lezing die door Govert Geldof gehouden wordt op het TIJD-symposium van 31 oktober 2019 in het Museum Heerenveen Een toelichting op zijn boek: “Complexiteit en de waarde van praktijkkennis”. "Hoe complexer een vraagstuk is, hoe nadrukkelijker we een beroep moeten doen op praktijkmensen. Hoe groter de onzekerheden zijn, hoe belangrijker het is waarde toe te kennen aan de kennis van de mannen en vrouwen die met de voeten in de klei staan, zorg verlenen, voor de klas staan en het land bewerken. Dat is de centrale boodschap van dit boek." aldus Geldof.

nynke rixt jukema tijd symposium 2019 ecokathedraal 320

Nynke-Rix Jukema over duisternis

Daarnaast zal architecte Nynke-Rixt Jukema op het TIJD-symposium 2019 een lezing houden. Jukema kwam jaren terug tot het besef dat we te weinig stil staan bij de waarde en betekenis van duisternis. Flora en fauna, maar ook de mens zelf hebben baat bij het terugdringen van de de hoeveelheid licht die wij produceren ’s avonds en ’s nachts. Met haar stichting Feel the Night krijgt de waarde van duisternis weer nieuwe kansen. Tijdens het symposium komt zij vertellen over wat ze in de loop van de tijd heeft weten te bereiken voor herstel van de natuurlijke balans door lichtreductie.

Voorzitter Wout Veltstra over Operatie Steenbreek

logo stichting steenbreek 200Eveneens op het programma staat Operatie Steenbreek. Deze stichting pleit voor minder grijs (lees: tegels) meer groen in particuliere tuinen. In een groot aantal plaatsen in Nederland kunnen mensen stenen inleveren voor planten en struiken. Voorzitter Wout Veltstra zal een presentatie geven over het werk van deze stichting.

Le Roy hield niet van “hokjesdenken”, hij was zowel kunstenaar, tuinman, bouwer als filosoof. Hij wist als geen ander hoe belangrijk het is om dingen te maken en te laten zien. Le Roy ontwikkelde zijn theorie vanuit de praktijk en daarmee was hij zijn tijd weer ver vooruit! Voldoende inspiratie om de “participatiemaatschappij” op de wijze van Le Roy vorm te geven. “Maar let wel op, het lukt niet in een excursie van een middagje, je moet er wel de tijd voor nemen.” (Piet Vollaard).

We hebben het op 31 oktober over de praktijk. Respect voor de praktijk. De waarde van de dingen zelf doen, samen doen, het leren van elkaar, het belang van inuïtie, gezond verstand, het nemen van verantwoordelijkheid en het mogen leren van je fouten.
Tot voor kort zei iedereen: “De klant is koning!”. Nu zeggen veel bedrijven: “Employee first!”. Waarom doen ze dat? Het besef is doorgedrongen dat nieuwe ideeën vanaf de werkvloer komen. Mensen blijven langer bij het bedrijf als de collega’s en de leidinggevenden een goed team zijn. Mensen blijven ook langer bij een bedrijf als ze het eens zijn met de missie, richting, cultuur, normen en waarden van een bedrijf. Het effect is dat ook de klant meer tevreden is. Die ervaart en waardeert de professionaliteit, betrokkenheid en passie.

Het volledige programma van het symposium vindt u in de loop van dit jaar op deze pagina.

govert geldof le roy lezing stichting tijd 250

Omslag Complexiteit en de waarde van praktijkkennis 250

Wat doen wij met uw gegevens? Lees onze privacyverklaring
Ik ga akkoord met Privacy beleid