Het jaarlijkse Tijd-symposium van 31 oktober 2012 was het eerste symposium na het overlijden van oprichter Louis Le Roy op 15 juli 2012. Met 60 aanwezigen was het dit jaar een goed bezocht symposium, die een aantal interessante sprekers hebben gehoord, en mooie fotografie en schilderijen konden bekijken.

Joke Hermsen Le Roy lezing

De Le Roy lezing werd gehouden door schrijfster/filosofoe Joke Hermsen, schrijfster van het boek "Stil de tijd". In haar lezing deed ze een pleidooi voor de Kairos-tijd, de tijd van het juiste moment. In onze maatschappij ligt de nadruk te veel op de tegenpool van Kairos, namelijk Chronos: de kloktijd. U kunt de Le Roy lezing hier in zijn geheel lezen.

Peter BrinkmanVoorzitter Peter Brinkman vertelde over de manier waarop de Stichting Tijd verder zal gaan, na het overlijden van Louis Le Roy. Al bij de oprichting van de stichting, nu 11 jaar geleden, is de lange termijn opgenomen in de statuten, dat wil zeggen over meerdere generaties. Hierdoor zal de stichting doorgaan op de ingeslagen weg.

Elske RIemersma van de FotofabrykFotografe Elske Riemersma van De Fotofabryk in Leeuwarden vertelde over haar cursisten die ook dit jaar de ecokathedraal hebben gefotografeerd. Deze keer in zwart-wit. Elke fotograaf had een eigen plek in de Ecokathedraal.

Jeroenv an AerleArchitect Jeroen van Aerle had een presentatie over zijn ontwerp voor een "cultuurcentrum voor ervaring van innerlijke tijd". Dit ontwerp was zijn afstudeerproject aan de TU in Eindhoven en was een van de genomineerden voor de Archiprix 2012.

Tjeerd van der ZwanBurgemeester Tjeerd van der Zwan heeft in zijn toespraak gesproken over het belang van Louis Le Roy zijn erfgoed voor de gemeente Heerenveen. Niet alleen de Ecokathedraal en de Le Roy tuin aan de Europalaan en de Kennedylaan zijn belangrijk (wat o.a. tot uitdrukking komt door het toewijzen van de status Cultureel Erfgoed), maar ook bestuurlijk is het denken van Le Roy doorgedrongen.

Wim VeltWim Velt uit de Groningse wijk Leewenborg had een aantal schilderijen tentoongesteld, die hij afgelopen zomer in de Ecokathedraal heeft gemaakt. Ook waren er een aantal mensen van de Stichting Le Roy Groningen aanwezig.

Hems ZwierDe presentatie was in handen van dagvoorzitter Hems Zwier, die de taak had om de twee tijden Chronos en Kairos met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit is hem goed gelukt: iedereen sprak van een inspirerende middag, én het programma liep niet uit.

De poster en de programmaboekjes zijn ook dit jaar weer ontworpen door onze vaste grafisch ontwerper Jurgen Jasper.

U kunt de poster downloaden

symposium 2012 poster jurgen jasper