Zaterdag 30 oktober 2010 was het thema "Tegennatuur". Wetenschapper en schrijver Michel van Eeten hield de tweede Le Roy lezing onder de titel "Knagen in het eigen achterwerk" die u kunt nalezen op zijn weblog bijzinnen.com of op deze site.

Voorzitter Peter Brinkman verhaalde over de vriendschap die hij heeft gesloten met een jongetje van 12 jaar uit Rotterdam, die met zijn ouders direct begon met het stapelen van stenen toen hij de Ecokathedraal bezocht. Hoewel zijn ouders het hem afraden, mocht hij van Peter Brinkman zijn pogingen voortzetten als begin van een creatief leerproces. De ambities van de jongen bleken het burgemeesterschap te zijn. Dat is niet zo vreemd, want ook de huidige burgemeester van Heerenveen is opgegroeid in de buurt van de Le Roy plantsoen in Heerenveen, en weet wat bouwen is.

Filmmaakster Beate Lendt gaf een toelichting bij haar documentaire "Louis Le Roy, life and work in time and space", die vervolgens vertoond werd.

Ik ga akkoord met de Privacy beleid