Het symposium van 2019 werd gehouden op 31 oktober in het museumcafe van Museum Heerenveen. Thema was "In de praktijk gebeurt het".

tijd symposium 2019 heerenveen

Net als het jaar daarvoor was Merel Melief dagvoorzitter, die de aanwezigen hartelijk welkom heette en het programma voor die middag bekendmaakte.

tijd symposium tineke hempenius
Bestuurslid Tineke Hempenius, die de rol van voorzitter op zich heeft genomen tot een nieuwe voorzitter is gevonden, opende het symposium, waarbij ze om een minuut stilte vroeg i.v.m. het overlijden van drie belangrijke mensen voor de Stichting TIJD: Ingrid Le Roy (dochter van Louis en Inge), Rinse van der Schoot (die er bij Louis op aandrong een stichting op te richten om het ecokathedrale werk veilig te stellen) en Inge Le Roy, sinds 2012 weduwe van Louis Le Roy .

Vervolgens hield Wout Veldstra, voorzitter van de Operatie Steenbreek, een pleidooi voor meer groen in de stad. Tegels er uit, planten er in. Sinds 2015, voordat "het klimaat was uitgevonden" was hij samen met een aantal anderen tot de conclusie gekomen dat meer groen van levensbelang is voor het leefbaar houden van de stad.

tijd symposium wout veldstra operatie steenbreek

Nynke-Rixt Jukema hield een pleidooi voor een herwaardering van de nacht. Na een actie op het station van Mantgum, waar ze samen met bewoners de lichten van het NS-station onklaar maakte, kwam er een discussie op gang met diverse partijen met als gevolg dat de NS op een aantal stations de verlichting op perrons aan heeft gepast. Jukema pleit voor een donkere waddenkust (ook die van Duitsland en Denemarken) waarbij de invloed van licht tot een minimum beperkt moet worden waardoor vogels en andere dieren weer in het ritme van licht en duister kunnen leven.

tijd symposium nynke rix jukema feel the night

In de pauze was er gelegenheid om de tentoonstelling "Het is nooit af" over het eckathedrale werk van Louis Le Roy te bekijken die nog tot begin november in Museum Heerenveen te zien is. Hier was ook een replica van het schilderij "de vensterbank van Le Roy" te zien. Peter Wouda vertelde wat Le Roy met dit gestapelde glaswerk wilde aantonen.

tijd symposium peter wouda glas le roy

Le Roy lezing Govert Geldof

“In de praktijk gebeurt het!” is de titel van de Le Roy Lezing die door Govert Geldof gehouden wordt op het TIJD-symposium. Een toelichting op zijn boek: “Complexiteit en de waarde van praktijkkennis”. "Hoe complexer een vraagstuk is, hoe nadrukkelijker we een beroep moeten doen op praktijkmensen. Hoe groter de onzekerheden zijn, hoe belangrijker het is waarde toe te kennen aan de kennis van de mannen en vrouwen die met de voeten in de klei staan, zorg verlenen, voor de klas staan en het land bewerken. Dat is de centrale boodschap van dit boek." aldus Geldof. Aan de hand van een aantal sprekende en grappige voorbeelden laat hij zien dat de wereld al complex was voordat wij mensen op aarde waren, maar dat wij het ingewikkeld maken. Fietsen leer je niet door een boek te lezen maar door het met vallen en opstaan te doen. In organisaties en in de politiek draait het om vertrouwen en waarden, terwijl tegenwoordig regelgeving belangrijker wordt gevonden.

tijd symposium govert geldof heerenveenGover Geldof houdt Le Roy lezing 2019 met als titel "In de praktijk gebeurt het".

tijd symposium govert geldof le roy lezing

tijd symposium govert geldof merel meliefDagvoorzitter Merel Melief en Govert Geldof in Museum Heerenveen bij het TIJD-symposium

De Stichting TIJD bedankt alle aanwezigen voor hun komst, en nodigt u allen uit voor het TIJD-symposium van 31 oktober 2020!