Het TIJD symposium vond in 2015 plaats op zaterdag 31 oktober in Restaurant De Koningshof in Heerenveen. Voor het eerst was de toegang tot het symposium gratis, waardoor iedereen in staat werd gesteld het symposium bij te wonen.

DSC 0672De 7e Le Roy lezing werd uitgesproken door filosoof Hans Achterhuis, emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Twente. Voor de lezing putte hij o.a. uit de aantekeningen die hij maakte bij het schrijven van het boekje "werelden van tijd", waarin het het tijds-probleem van tegenwoordig probeert te duiden aan de hand van tijds-belevingen in de afgelopen eeuwen. U kunt deze Le Roy lezing hier nog eens nalezen.

Ingrid Le Roy, de dochter van Louis Le Roy (1924-2012) die dit jaar toegetreden is tot het bestuur van de Stichting TIJD, introduceerde "TIJDgenoten: vrienden van de Stichting TIJD". Door het invullen van een machtigingsformulier konden de aanwezigen een jaarlijkse donatie geven van € 10,- of € 25,- . Was u niet aanwezig, maar wilt u wel "TIJDgenoot" worden? Vul dan het formulier online in op deze pagina

DSC 0628Hannah Schubert gaf een interessante presentatie over haar master-studie "Tweede natuur: een langzame, natuurlijke transformatie als alternatief voor sloop". De studie is online te raadplegen. Ze pleite voor een bijzondere nieuwe functie voor het nooit afgebouwde Scheringa Museum voor Realisme in Spanbroek (Noord-Holland), namelijk door het gecontroleerd terug te geven aan de natuur. Een deel van het 'museum' zou bijvoorbeeld slechts 1 dag in het jaar open mogen zijn voor publiek, zodat je kunt zien wat de natuur in 1 jaar kan veranderen.
De studie is ook genomineerd voor de eindwerkprijs 2015. U kunt een stem uitbrengen voor de publieksprijs.

DSC 0655Freek Faber, een van de bouwers die tot voor kort wekelijks in de Ecokathedraal in Mildam aan het stapelen was, samen met een groep anderen, vertelde over de realisatie van de "Porta Celi": een toegangspoort bij de ingang van de Ecokathedraal waar bezoekers doorheen kunnen lopen als ze de Ecokathedraal betreden. Met humor en ook meer bespiegelende verhalen gaf hij een kijkje in de keuken wat er zoal met iemand kan gebeuren als hij of zij jarenlang regelmatig op deze bijzondere plek werkzaam is.

DSC 0675Grafisch ontwerper Jurgen Jasper uit Wijchen presenteerde zijn nieuwe boek "Tijd in beeld / Peter Wouda". Het boek, dat op het symposium voor het eerst te koop was, bevat foto's die Peter Wouda in de loop der jaren heeft gemaakt in de Ecokathedraal in Mildam en de Le Roy tuin in Heerenveen. Ook is een interview met hem opgenomen, en een In Memoriam dat geschreven is door Huub Mous. Jurgen ontwerpt al jaren de posters en programmaboekjes voor de jaarlijkse symposia.

DSC 0619Het was een mooi symposium waar bekende en nieuwe deelnemers elkaar in een informele sfeer ontmoetten. Met de filosofie van Louis Le Roy als bindende factor.

Voor alle aanwezigen en mensen die dit jaar niet aanwezig konden zijn: graag tot ziens op het TIJD-symposium rond 31 oktober 2016!