inge le roy ondertekend overdracht ecokathedraalInge Le Roy ondertekent overdracht ecokathedraal

Op dinsdag 15 mei 2018 is het eigendom van de ecokathedraal in Mildam met bijbehorend atelier formeel door de familie van Louis le Roy (1934-2013) aan de Stichting TIJD overgedragen.

jeroen suurd ecokathedraal klarenbeek

In Klarenbeek is Jeroen Suurd gestart met een ecokathedraal. Uiteraard juichen wij dergelijke initiatieven toe. Één van de lange termijn doelen van de Stichting TIJD is namelijk het realiseren van een 1% grondgebied met bestemming 'ecokathedraal proces'. Elke plaats zijn eigen ecokathedralen.

thumb bord ecokathedraalVanaf 14 april 2018 staat Mildam ‘blijvend op de kaart’. In en rond het dorp staan 6 informatieve panelen, zoals hier bij de ecokathedraal, die de historie van die plek beschrijven in woord en beeld. Lutz Jacobi heeft het bord bij de brug van Mildam officieel onthuld. Daarnaast is een plattegrond gereed met een recreatieve wandeling langs die panelen én door de natuur. De wandelroutekaarten zijn mee te nemen vanaf 3 plaatsen: bij Hof van Schoterland, it alde tsjerkje en bij camping De Geele Bosch, een stukje over de brug langs de Ottersweg.

thumb plusmienskip2Op 27 april 2018 was de ecokathedraal in Mildam onderdeel van PlusMienskip. Bezoekers konden samen stapelen aan een Plus-teken bij de ingang.

Op meerdere plekken in de dorpen Mildam, Katlijk en Bontebok werden dergelijke Plus-tekens in het landschap geplaatst als teken van ontmoeting. De komende weken zal er aan meerdere Plussen worden gewerkt, met als finale de uitreiking van de PlusWinnaar die op 15 september bekend wordt gemaakt.

le roy tuin allan ruff harry de vriesAllan R. Ruff, voormalig directeur Landschapstudies aan de Universiteit van Manchester, bracht de afgelopen week na 30 jaar opnieuw een bezoek aan de Le Roy tuin in Heerenveen aan de Pres. Kennedylaan en Europalaan.

In de jaren 80 kwam hij hier meerdere keren voor zijn studie over Le Roy, en schreef in diverse boeken over diens ecokathedrale ideeën. In zijn laatste boek, Arcadian visions, beschrijft Ruff de Le Roy tuin als een soort Arcadië, een plek die verwijst naar een verdwenen ideaal-landschap dat in het begin van de mensheid zou hebben bestaan. Hij verbaasde zich over de grote diversiteit aan bomen en struiken die in de kilometer lange groenstrook groeien.

Workshops Ecokathedraal denken en werken in 2018

Ecokathedraal workshop LF2018 Ecokathedraal gemeente heerenveen workshop

In 2018, als Leeuwarden/Friesland Culturele Hoofdstad van Europa is, organiseert de Stichting TIJD in samenwerking met de Gemeente Heerenveen 9 workshops "Ecokathedraal denken en werken".

Meer informatie vindt u op www.ecokathedraal.nl.

Aanmelden is vanaf nu mogelijk!