Het redactionele commentaar van Erwin Boers op pagina 2 van de Leeuwarder Courant van donderdag 25 maart 2021 over de behoefte aan nieuw te ontwerpen parken om te wandelen, omdat de trend van oernatuur wel over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn, daagt natuurlijk wel uit om op te reageren. Want is dat wel de goede weg om in te slaan?
Ik heb eens kennis gemaakt met iemand die vertelde dat hij er veel plezier in had om lange wandelingen te maken, en dan bij voorkeur over de afsluitdijk. Dat vond hij het toppunt van wandelgenot, zo overzichtelijk, gewoon recht vooruit en doorlopen. Saillant detail hierbij, het was inderdaad een ontwerper. Ontwerpers zijn vaak goed in ordenen en overzichtelijk houden. Ontwerpers hebben als taak om ons niet te laten verdwalen, en ons het liefst langs een rechte lijn bij ons doel – of dat van zijn opdrachtgever – te laten uitkomen. Als een blindengeleidehond loodst de ontwerper ons langs gevaren en obstakels.

meesterproef berend sara ecokathedraal sneek 900

Wat is de definitie van een ecokathedraal? Wat komt er allemaal bij kijken om zelf een ecokathedraal te beginnen? Sara en Berend van het CSG Bogerman in Sneek buigen zich in hun ‘Meesterproefproject’ onder ander andere over deze vragen om uiteindelijk zelf een Le Roy gebied op te starten in of nabij Sneek.

groen tussen tegels le roy tuin
Van grijs naar groen, dat is de mantra van veel overheden en (natuur)organisaties om bewoners er toe over te halen hun betegelde tuin te vervangen door een tuin met begroeiing. De voordelen van een groen tuin zijn bekend: zo is een groene tuin bijvoorbeeld veel koeler, het afvoeren van regenwater is beduidend beter, CO2 wordt omgezet in zuurstof en een groene omgeving is prettiger voor een mens dan een grijze omgeving.

nl doet 2021 ecokathedraal le roy tuin heerenveen

Maak op een informele manier kennis met het werken in een ecokathedraal! Meld je aan voor deze NL-Doet actie en kom op zaterdagochten 29 mei 2021 (was eerst 13 maart 2021) naar de Le Roy tuin in Heerenveen, dan gaan we kijken wat er op dat moment allemaal gedaan kan worden. Bijvoorbeeld stenen stapelen, paden vrij maken, zwerfvuil ophalen, of gewoon lekker fotograferen of tekenen!

Afgelopen maandag hebben we een bijzonder gesprek gehad met Elmo Vermijs. Hij is een kunstenaar en architectureel ontwerper die opereert op het snijvlak van kunst, architectuur, landschap en design.

Vanwege een bijzonder project wat hij heeft uitgevoerd in Japan in 2019 heeft stichting Tijd hem dit jaar uitgenodigd voor het Symposium 'Bomen over bos'. Nu dat symposium een jaar lang in digitale vorm tot jullie komt hebben wij Elmo op maandag 30 november uitgebreid gesproken in het atelier van Louis Le Roy.