129638akleinformaat

6th place tree of the year: De kastanjeboom uit Vales - Portugal

Beste tijdgenoten,

Door Covid-19 zal het symposium dit jaar in een andere vorm terugkomen, de live bijeenkomst kan helaas niet plaatsvinden.

We zien elkaar een andere keer weer in het mooie Posthuis theater en vragen jullie om de website of de Facebook pagina's in de gaten te houden. Via nieuwe vormen zullen we jullie bereiken en kijken uit naar een volgende (digitale) ontmoeting!

Het programma zullen we stap voor stap gaan uitrollen. Via interview, podcast, fotoreportage, beeldessay, blog of vlog, de Coronatijd dwingt ons om  te vernieuwen en te kijken naar wat wél kan. Net als de natuur, die ook liever groeit waar het wel gaat.

Een live symposium is tot nu toe hoe we het liefst met jullie in contact komen. Dit proberen we volgend jaar opnieuw te organiseren. Misschien zijn we dan ook verder in het delen van informatie via andere vormen en kunnen we tegelijkertijd live en 'onlive' zijn, waarbij tijdgenoten zelfs vanuit het buitenland de bijeenkomst kunnen volgen en actief kunnen deelnemen.

Elke vervolgstap die voortkomt uit het Symposium zal herkenbaar worden geplaatst op deze website en gedeeld via social media. In de titel zul je altijd "Bomen over bos' tegenkomen.

We willen je bedanken voor je enthousiasme en bereidheid om naar Heerenveen te komen. Tot ziens bij een volgende publicatie!

Op deze drone-opname van de Le Roy tuin, de ecokathedraal van Heerenveen-Midden, is duidelijk te zien hoe deze groenstrook van 1 kilometer lang het groene hart vormt van deze wijk die eind jaren 60 is gebouwd. Veel woningen in deze wijk zijn inmiddels al weer afgebroken en andere woningen zijn gebouwd, maar het ecokathedralen proces is continue doorgegaan.

berend sara bogerman college onderzoek le roy
Berend en Sara van het Technasium Bogerman in Sneek doen dit schooljaar hun Meesterproef over ecokathedralen. De onderzoeksvraag is hoe lange termijndenken kan worden toegepast in de openbare ruimte, en of er in de buurt van Sneek een concrete locatie te vinden is waar een ecokathedraal proces opgestart kan worden.

dode bomen le roy tuin blijven staan
Op het eerste gezicht lijkt het een beetje vreemd, zo'n half afgezaagde berkenboom, maar het is bewust gedaan.
Aan de berkenzwammen op de stam is te zien dat deze boom aan het afsterven is. En omdat de boom aan de zijkant van de Le Roy tuin groeit zal deze op de aangrenzende weg vallen. Daarom wordt de boom omgezaagd. Maar niet helemaal vanaf de grond, want nu kunnen spechten de boom nog mooi gebruiken om hun nest in te maken.

universiteit luik amsterdam ecologisch participatie
Prof. Dr. Bruno Notteboom (links) van de KU Leuven en Dr. Imke van Hellemondt van de Vrije Universiteit Amsterdam doen onderzoek naar participatie-projecten in de openbare ruimte. Dan kan je niet om de Le Roy tuinen heen, want Le Roy was in de jaren zeventig de eerste die in Heerenveen de kans kreeg om zijn ideeën uit te voeren. Samen met wijkmanager Rixt Wind van de Gemeente Heerenveen maakten we een wandeling om te kijken wat het resultaat is van ruim 50 jaar ecologisch beheer van de groenstrook.