ambro appelIn samenwerking met de Stichting Fruit yn Fryslân zullen op woensdagmiddag 2 maart 2016 om 14:00 uur 7 fruitbomen worden geplant in de Le Roy tuin aan de Europalaan en de Pres. Kennedylaan in Heerenveen-Midden. Dit is een van de festiviteiten die in 2016 plaats zullen vinden in het kader van het 50 jarig bestaan van de Le Roy tuin. De bomen zullen worden geplant in samenwerking met de groenvoorziening van de gemeente Heerenveen. Wethouder van Cultuur en Openbare ruimte Hans Broekhuizen zal de eerste boom planten. Voorzitter Nynke Zijlstra en secretaris Frits Doonebal zullen ook aanwezig zijn en zullen u vertellen over het werk van de Fryske Frucht. U bent van harte welkom om bij het planten aanwezig te zijn!

Het betreft hoogstam appelbomen van de rassen Ambro (Frysk), Ashmead Kernel (USA), Muskaat Renette (NL), Beemster Vroeg (Noord Hollands), Doeke Martens (Frysk), Zoete Van der Schoot (Frysk) en de Rotfranch (D).

Op dit moment staan er al een aantal fruitbomen in de tuin, waaronder een appel- en een pereboom die een aantal jaren geleden door een buurtbewoner zijn geschonken. Ook bij de aanleg van de de tuin, dit jaar dus 50 jaar geleden, zijn appelbomen geplant die nog steeds elk jaar vrucht dragen.

De Stichting TIJD wil de komende jaren meer fruitbomen planten. Buurtbewoners mogen de vruchten van deze bomen plukken, net als nu al gebeurt met de bestaande bomen.