cover de fries die in de toekomst sprongOp 17 maart verschijnt bij Wijdemeer “De Fries die in de toekomst sprong – Fries modernisme in de jaren zestig” van Huub Mous.
Behalve over Friesland gaat “De Fries die in de toekomst sprong” ook over de jaren zestig en de transformatie van het bewustzijn die zich toen manifesteerde in de binnenruimte van de psyche, maar ook in de buitenruimte van de leefwereld. En in het bijzonder in de wijze waarop die twee ruimtes – het binnen en buiten – met elkaar verweven zijn.  Om dat transformatieproces op het spoor te komen, schetst dit boek een beeld van de veranderingen op uiteenlopende terreinen, zoals kunst, literatuur, architectuur, stedenbouw, planologie en de media.

Het was ook de tijd waarin Louis Le Roy zijn ideeën rond de publieke ruimte uitwerkte en in de praktijk mocht brengen in Heerenveen en Mildam. Mous wijdt in zijn boek dan ook een hoofdstuk aan Le Roy.

Het boek is uitgegeven in het kader van het programma “Op zoek naar het andere Fryslân” van Tresoar.

Huub Mous (1947) is kunsthistoricus en publicist. In diverse functies was hij gedurende dertig jaar in Friesland werkzaam als adviseur en organisator op het terrein van de beeldende kunst.

Een citaat uit het hoofdstuk over Le Roy:
"In de diepe trance van de Parijse slaapsteden herkende Le Roy
de raadselachtige woorden van Debord over de ontvreemding van de tijd. Op een gedenknaald, die de architect Aillaud aan het begin van de wijk had laten plaatsen, stond letterlijk te lezen: ‘La Grande Borne … commencé a vivre en août 1971.’ Wat Le Roy vier jaar later aantrof was een getto waar de tijd letterlijk was stilgezet. Niet het leven was hier begonnen, maar de dood. Hij begreep dat de oplossing niet lag in het denken, maar in het doen. De beste kritiek kun je niet in woorden vatten, maar door aan de verbetering van de toestanden te werken. Die arbeid heeft Le Roy verricht, decennialang en onvermoeibaar en zonder een spoor van fatalisme, laat staan van wanhoop. Integendeel, Le Roy is de filosoof van de hoop.

De wereld bezit reeds lang de droom van een tijd, waarvan zij nog slechts het bewustzijn behoeft te bezitten om hem werkelijk te leven,’ schreef Debord. Le Roy heeft geprobeerd die droom te verwezenlijken. Het is een droom van een stad die bestaat uit de creatieve potenties van al haar bewoners. De droom van een ‘Homo Ludens in de Kosmopolis’. Of zoals Le Roy het zelf verwoordde, een droom van een ‘cultuur die evenals de religieuze culturen in het verleden, met behulp van de komende generaties volledig zal kunnen worden uitgebouwd.’"

Uitnodiging voor de boekpresentatie bij Tresoar in Leeuwarden.