ArtEZ Academie bouwkunst EcokathedraalStudenten van de masteropleiding interieur aan de ArtEZ Academie van Bouwkunst en Interieur in Arnhem hebben 7 weken onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de Ecokathedraal in Mildam te transformeren naar een bruikbare gebruiksruimte. De studenten werden begeleid door architect Rob Hendriks, die al jarenlang bekend is met het ecokathedrale denken en werk van Le Roy.

'De opgave in deze ontwerpstudio was de ecokathedraal tot een bewoonbare ruimte te maken. De transformatie van een hoop stenen. Grondlegger le Roy sprak altijd van een fundament; de studenten voegen een volgende laag in de tijd toe, die van een beleefbare en bruikbare ruimte. Welke worden als de meest kenmerkende eigenschappen van de ecokathedraal gezien? En hoe kunnen die behouden blijven of versterkt worden? Welke verhouding kiezen zij t.a.v. het fundament? Hoe zichtbaar/onzichtbaar is de ingreep? Hoe verhouden de voorstellen zich onderling? Welke mogelijkheden liggen er verscholen in bouwen als uithollen? Welke zintuiglijke belevingen staan centraal in het ontwerp?' aldus Rob Hendriks op de weblog van de Academie.

Lees de hele blog over deze studie.