ecokathedraal cirkelHet hele jaar door worden er excursies gegeven in de Ecokathedraal in Mildam. Zo ook op zaterdag 16 januari 2016. Casper de Jong was daar ook, en verraste de aanwezigen met het volgende gedicht dat hij had gemaakt, speciaal voor deze rondleiding:

"Ik was 6 of 7, kapitein of brandweer, indiaan, soldaat en bouwde huizen, hutten en kastelen. Ik stapelde, stapelde stenen.
Ik bouwde met alles wat ik had, met alles wat ik los kon trekken in mijn straat en in mijn stad.
Ik bouwde uren, uren, hele muren.
Ik sleepte takken, stapelde stenen.

Ik bouwde met alles wat ik dragen kon met mijn kleine benen.
Iedere tegel een trofee, een nieuwe tree op de ladder naar de jongenshemel.
Boomhut, bunker, zandkasteel.
Maar het echte feest begon, toen de stratenmakers in de straat verschenen en de straat steen voor steen werd opgebroken.
En wij maar slepen met die stenen naar de geheime plekken in de tuinen, waar wij aan onze hutten bouwden.
De stenen zijn er nog, maar niet meer het jongetje met de vrijheid van geest.
Of ja, toch soms, als ik droom, dan ga ik weer bouwen, dan is het weer feest, dan stapel ik stenen. Een gammele trap omhoog naar de jongenshemel.
Waar ik en jij, wij allemaal, zijn kind gebleven.
Kom je met mij buiten spelen ? Kom dan.
Hier is het. Het is nooit heel ver weg geweest."

Casper de Jong