Overzicht TIJD-symposium 2013Het goed bezochte TIJD-symposium dat op 31 oktober 2013 is gehouden bij De Koningshof in Heerenveen was zeer geslaagd volgens de aanwezigen (uit Nederland, Belgie, Zwitserland en Oostenrijk) en de organisatie. Hems Zwier was net als vorig jaar dagvoorzitter.  31 oktober was de geboortedag van Louis Le Roy (1924 -2012), de oprichter van de Stichting TIJD, en het is ook de oprichtingsdatum van de stichting. Het zal u dan ook niet verbazen dat wij op vrijdag 31 oktober 2014 de 11e editie van het symposium willen houden. U bent van harte welkom!

Voorzitter Peter Brinkman

De middag begon met een lezing van voorzitter Peter Brinkman met daarin de ontwikkelingen rond de Stichting Tijd van het afgelopen jaar, en een visie op de komende jaren. De 2 speerpunten die Brinkman benoemde waren de inzichten die hij kreeg na een uitspraak van Louis, namelijk "Tijd is het eerste geboorterecht van een mens", en de ervaring dat je op de Ecokathedraal nooit alleen bent, maar je omringt weet door allerlei kleine en grote samenwerkingsverbanden: symbiose.
Op de foto hiernaast is te zien dat Louis Le Roy toekijkt op de zaal. Zijn aanwezigheid werd duidelijk gevoeld.
 Tineke SchoenmakerDaarna was het woord aan Tineke Schoenmaker. Zij was al jaren bekend met het werk van Le Roy, maar heeft hem ongeveer 10 jaar geleden voor het eerst ontmoet. Met de adviezen die ze van Le Roy kreeg, is ze rond haar woning in Elim aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een Ecokathedraal, waar ze tot die dag niet mee naar buiten is getreden. Dit deed ze op het symposium gelukkig wel, en haar lezing werd aangevuld met foto's die ze door de jaren heeft gemaakt.

Ecokathedraal Elim Tineke Schoenmaker

Ecokathedraal Elim TIneke Schoenmaker

Elske RIemersma
Als 3e spreker was Elske Riemersma uitgenodigd. Riemersma geeft fotocursussen aan haar FotoFabryk in Leeuwarden, en elk jaar gaat ze met een groep cursisten naar de Ecokathedraal in Mildam. Vaak is dit het eerste bezoek voor hun, en dat levert soms verrassende beelden op. Dit jaar was de opdracht om tijd en beweging vast te leggen. Het was de 3e keer dat Riemersma bij het symposium aanwezig was en fotowerk heeft laten zien.

Ecokathedraal Fotobryk

Matthijs Schouten Le Roy lezing

En last but not least was het woord aan prof. dr. Matthijs Schouten, die de 5e Le Roy lezing hield. Gedurende een uur hield de bevlogen spreker een lezing over 'tijd en landschap', waarbij de verschillende tijds-invloeden die op een landschap van kracht zijn geweest door de eeuwen heen werden besproken. Binnenkort zal de lezing op deze website beschikbaar worden gesteld.

Schouten is verbonden aan het Natuurcollege dat is opgericht door prinses Irene van Lippe Biesterveld.