rinse van der schoot ecokathedraal 300Rinse van der Schoot bij de Ecokathedraal in Mildam op 18 juli 2019

Bestuurslid van het eerste uur A.R. (Rinse) van der Schoot van de Stichting TIJD is op woensdag 24 juli 2019 overleden. In het volgende In Memorian leest u dat Van de Schoot van  grote betekenis is geweest voor de stichting.

Toen Rinse jaren geleden samen met zijn Greetje en een vriend een bezoek bracht aan de ecokathedraal in Mildam en zij op de stenen in de zon zaten werden zij aangesproken door Louis Le Roy. Na een heel referaat van Louis vroeg hij wat voor werk Rinse deed. Die vertelde dat hij jurist was bij de gemeente Heerenveen. Dat was niet direct een goede binnenkomer. Ambtenaren waren niet het soort mensen waar Le Roy grote bewondering voor had, net zo min trouwens als architecten en tuinarchitecten. Ze waren in zijn visie te veel afgedwaald van de praktijk en te veel gevangen in regeltjes, bouwtekeningen en ontwerpen.

Maar Rinse was er de man niet naar om dan boos weg te lopen. Hij raakte verder met Le Roy in gesprek en na het stellen van de juiste vragen raakte hij al snel de kern van een probleem waar Le Roy al een tijdje mee worstelde: wat moet er met de ecokathedraal in Mildam gebeuren als ik er niet meer ben. Het project was immers door hem gestart, maar zou nog zeker een aantal generaties door moeten gaan voordat er van een echt proces sprake kon zijn. Le Roy zijn idee om het land te schenken aan de gemeente Heerenveen werd door Rinse afgeraden, omdat de gemeente nooit de belangen van de ecokathedraal zouden kunnen behartigen. Daarvoor was een stichting een veel betere oplossing, die als belangrijkste taak zou hebben het voortzetten van het ecokathedrale proces in Mildam en op andere plekken.

Een paar dagen later belde Louis Rinse op. Hij had over hun gesprek nagedacht, en wilde er graag verder over praten. Dit is het begin van de Stichting TIJD, waarvan Rinse vanaf de oprichting in 2001 tot aan zijn overlijden bestuurslid is geweest. Het was één van zijn passies. Hij heeft bestuursleden zien komen en gaan en was een bron van informatie voor nieuwe bestuursleden. Eén van de hoogtepunten die hij mede realiseerde was de erkenning van het officiële bestemmingsplan “ecokathedraal proces”.

Rinse was een verbinder en bemiddelaar, ook binnen de stichting. Hij dacht altijd in oplossingen, en was van nature positief ingesteld. Tijdens de vergaderingen bleek altijd weer hoe serieus hij zijn taak als bestuurder nam. Altijd bereidde hij zich goed voor, en had in de aanloop naar een overleg de nodige telefoontjes gepleegd of bezoekjes afgelegd om die tijdens de vergadering te delen zodat we weer verder konden.

Hij had een hekel aan gezeur en negativiteit. Zijn agenda zat altijd vol, maar er kon meestal nog wel een overleg bij door even wat te schuiven met afspraken. Zijn lichamelijke energie was na een paar ziekenhuisopnames in de laatste jaren afgenomen. Toen we op een dag een hei-sessie hadden was dit voor Rinse eigenlijk te veel van het goede, maar hij was wel aanwezig. Hij trok zich dan even terug en deed een ‘powernap’ waarna hij weer aanschoof. En zelfs tijdens zijn verblijven in het ziekenhuis was de mobiele telefoon al snel weer ingeschakeld om de nodige dingen te regelen. Bij rondleidingen was hij altijd voorzien van een wandelstok die uitgeklapt kon worden en zo als krukje kon dienen. En de rit van Oudehaske naar Mildam was met behulp van een elektrische fiets nog altijd goed te doen.

Rinse was de schakel tussen de stichting en de gemeente Heerenveen. Even een telefoontje om een afspraak te maken, en de juiste mensen zaten weer bij elkaar om tafel om de koers weer uit te zetten. Vooral wat betreft het regelmatige overleg rond de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden, dat openbare ruimte is en eigendom van de gemeente, was Rinse waardevol in het behartigen van de belangen van de stichting TIJD. In deze Le Roy tuin groeit sinds 2016 overigens een mooie appelboom van het ras Zoete Van der Schoot.

Ook de Le-Roy adepten in de groningse wijk Lewenborg, waar Le Roy in de jaren 70 een ecokathedraal gebied mocht ontwikkelen, kennen Rinse goed. Hij hielp hen met de overgang van een beheergroep naar een stichting, die de naam Stichting Le Roy Groningen kreeg en gebaseerd is op de statuten van de stichting TIJD.

Verder onderhield Rinse na het overlijden van Louis Le Roy in 2012 de contacten met de familie Le Roy.

Rinse was een kathedralenbouwer. Niet met stenen, maar hij bouwde vanaf het begin aan de Stichting TIJD met een tomeloze energie.

Op de overlijdensadvertentie en de rouwkaart staat een mooi citaat: “Tijd is het bindmiddel van de energie die het leven mogelijk maakt”.

Le Roy legde met stenen het fundament voor de ecokathedraal. Rinse legde het juridische fundament van de Stichting TIJD. Ze zijn er nu beide niet meer maar deze fundamenten zijn stevig genoeg voor de huidige en komende generaties om door te bouwen. Eindeloos.

De stichting TIJD zal Rinse van der Schoot ontzetten missen.

rinse van der schoot louis le roy stichting tindRinse van der Schoot (rechts, staand) bij de ondertekening van een contract tussen drukkerij Banda en de stichting TIJD. Louis Le Roy zet zijn handtekenig.

rinse van der schoot ecokathedraal heerenveenRInse van der Schoot (links naast de wijzende Louis Le Roy ) bij de start van het revitaliserings-project van de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden in 2005.

rinse van der schoot le roy tuin heerenveeRinse van der Schoot helpt mee om zwerfvuil op te ruimen in de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden

rinse van der schoot louis le roy rob hendriksV.l.n.r. Rinse van der Schoot, Louis Le Roy en Rob Hendriks