Er kan niet alleen gebouwd worden over een periode van 1000 jaar, ook is er een muziekstuk dat 1000 jaar duurt. Het gaat om Longplayer, een project van de Engelsman Jem Finer (mede-oprichter van de popgroep The Prodigy), dat begon op 1 januari 2000 en nu dus al (of pas) 11 jaar duurt.

Het stuk, dat gespeeld wordt op tibetaanse klankschalen, herhaalt zich nooit, en wordt zowel door mensen als computers bediend.
Live uitvoering LongplayerOm het muziekstuk en de achterliggende gedacht onder de aandacht te brengen, wordt 1 keer per jaar een Longplayer Conversation georganiseerd. Dit jaar is er een gesprek tussen filosoof John Gray en klimaatwetenschapper James Lovelock, bekend van zijn Gaia-theorie, op 18 april in Londen. Het werk is op verschillende plekken in de wereld te beluisteren, en er is ook een live audio stream via internet te beluisteren.

Volg Longplayer op twitter: @longplayernow, bekijk de website www.longplayer.org, beluister de live-stream, en bekijk het programma voor de Longplayer Conversation.

Longplayer timeline