Heeresloot Heerenveen tongvarenBij herstelwerkzaamheden aan de kademuren van de Heeresloot in Heerenveen zijn zeldzame tongvarens gevonden. Omdat de tongvaren een beschermde plant is in Nederland, zijn de planten er afgehaald. Het ingenieursbureau van de gemeente Heerenveen heeft daarop contact opgenomen met de Stichting Tijd, waarna de exemplaren een goede plek hebben gevonden in de Ecokathedraal in Mildam en de Le Roy tuin in het centrum van Heerenveen.

Beschermde tongvaren gevonden in HeerenveenTongvarens (Asplenium scolopendrium) groeien vaak op muren, tussen stenen en in rotsspleten in kalkrijke grond, en zijn in Nederland vrij zeldzaam en beschermd.  Asplenium heeft haar naam te danken aan het Griekse woord ‘splen’, wat milt betekent. Vroeger werd Asplenium namelijk gebruikt als middel tegen milt- en leverklachten.
Tongvarens groeien zelfs op de allerdonkerste plekjes.  Varens zijn echte planten uit de prehistorie. Het waren de eerste planten op aarde die bladeren hadden. Het was ook de laatste plantengroep zonder bloemen, want varens planten zich voort via sporen. De bevruchting vindt pas plaats als deze op de grond zijn gevallen.
De tongvaren dankt zijn naam aan de lange slanke bladeren, die inderdaad een tongvorm hebben. Hoe donker ze ook groeien. Ze zien er altijd mooi uit met glimmend donkergroen blad. Het is erg mooi om de bladeren te zien uitrollen in het voorjaar. Voor liefhebbers zijn de sporenhoopjes op de onderkant van de bladeren een mooi detail. De bladeren blijven het gehele jaar groen.

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen