video le roy lezing 2019 govert geldof

Op het TIJD-symposium van 31 oktober 2019 werd de Le Roy lezing gehouden door Govert Geldof met als titel “In de praktijk gebeurt het!”.

Hij was door de stichting TIJD benaderd n.a.v. de presentatie van zijn boek “Complexiteit en de waarde van praktijkkennis”.

"Hoe complexer een vraagstuk is, hoe nadrukkelijker we een beroep moeten doen op praktijkmensen. Hoe groter de onzekerheden zijn, hoe belangrijker het is waarde toe te kennen aan de kennis van de mannen en vrouwen die met de voeten in de klei staan, zorg verlenen, voor de klas staan en het land bewerken. Dat is de centrale boodschap van dit boek." aldus Geldof. Aan de hand van een aantal sprekende en grappige voorbeelden laat hij zien dat de wereld al complex was voordat wij mensen op aarde waren, maar dat wij het ingewikkeld maken. Fietsen leer je niet door een boek te lezen maar door het met vallen en opstaan te doen. In organisaties en in de politiek draait het om vertrouwen en waarden, terwijl tegenwoordig regelgeving belangrijker wordt gevonden.

In de presentatie verwerkt Geldof verschillende overeenkomsten met een ecokathedraal proces.

Hier kunt u de lezing op uw gemak (nog een keer) beluisteren: