In opdracht van de Stichting TIJD heeft de Stichting Fruit yn Fryslân 5 appelbomen en 2 perebomen in de Le Roy tuin geplant. Leerlingen van het Nordwin College locatie Heerenveen hebben samen met docent Anne Hein Gietema geholpen met het planten van de boompjes.

Het Nordwin College gebruikt de Le Roy tuin als een plek voor praktijkopdrachten. De groenvoorziening van de Gemeente Heerenveen heeft gezorgd voor de boompalen. De stichting TIJD bedankt alle partijen voor de mooie samenwerking!

De Stichting Fruit yn Fryslan heeft gekozen voor de volgende appelrassen:

Beauty of Bath, een lekker vroeg appeltje, begin augustus
Oranje Renet, een mooi Nederlandse appel, rijp tweede helft september
Minne Dankert, een Fries appel gevonden in Stiens, waarschijnlijk familie van de Cox Orange.
Rode Herfst Calville, een mooie geribde donker rode appel, september
Zomer Aagt, nog een vroege appel, zo van de boom te eten

Ook zijn er 2 perebomen geplant: Triomphe de Vienne en Kruideniers peer of ook wel Oomskinder peer

Vorig jaar zijn de eerste 7 fruitbomen geplant in het kader van het 50 jarige bestaan van de tuin. Volgend jaar zullen er weer 7 bomen geplant worden. De openbare groenstrook wordt door de Stichting TIJD beheerd naar de ideeën van Louis Le Roy (1924 – 2012) die vooral bekend is van de Ecokathedraal in Mildam.