Fondazione BenettonDe Fondazione Benetton Studi Ricerche in Treviso (Italië) heeft haar 10e editie van hun 2-daagse landschapscongres opgedragen aan Louis Le Roy. "In Louis Guillaume le Roy, together with the Swiss landscape architect Eduard Neuenschwander, the work of the Foundation once again focuses on XX century figures whose visions of a process of interaction between nature and culture were early harbingers of a sensibility that has now gained widespread recognition as springing from an ecological approach." aldus de website.

Fondazione BenettonOp het congres met als titel "Caring for the land, places, practices, experiences", dat op 20 en 21 februari 2014 wordt gehouden, zal prof. Jan Woudstra o.a. het woord voeren. Le Roy hield in 1991 een lezing over zijn Ecokathedraal voor de Fondazione Benetton, een initiatief van Luciano Benetton van het gelijknamige kledingmerk. Woudstra, verbonden aan de Sheffield University, was degene die in 2009 de eerste Le Roy lezing heeft gehouden op het Tijd-symposium in Heerenveen. Woudstra, die Le Roy al van jongs af kende omdat hij in Oranjewoud is opgegroeid, hield al veel lezingen over Le Roy en schreef ook al veel publicaties over zijn werk, waaronder "The Eco-cathedral, Louis Le Roy's expression of a free landscape architecture".
Geen tijd om naar Italië af te reizen?  Geen probleem: de conferentie zal via een live-stream te volgen zijn via de website www.fbsr.it
Naast de lezing van Jan Woudstra zal de film "Louis Le Roy. Life and work in time and space" van Beate Lendt worden vertoond.

Bekijk het hele programma van de conferentie.

26 mei 2024;
Le Roy route wandelen