Via onze contacten hebben we te horen gekregen dat er een mooie vacature is die voortbouwt op het fundament van Louis Le Roy en gericht is op groen-participatie. Voor de hele vacature op de website van de universiteit van Leuven klik je op de link onderaan dit artikel.

Baanbrekend

PHD POSITION (FULL-TIME) 'GREEN PARTICIPATION. THE SOCIOPOLITICS OF ECOLOGICAL LANDSCAPE DESIGN'

Project

The project ‘Green Participation', financed by The Research Foundation – Flanders (FWO)  explores the possibilities and challenges of participation and collaboration in green design from both a historical and theoretical perspective (e.g. engaging with posthumanism and environmental humanities, political ecology and science and technology studies).

Het Oranjewoud Festival gaat dit jaar door en vindt plaats vanaf donderdag 19 t/m zondag 22 augustus. Het programma laat het publiek klassieke muziek horen, voelen en beleven in de prachtige entourage van Landschapspark Oranjewoud.

1624014740 innervoice vierkant 1080px

Dit jaar is ook de ecokathedraal in Mildam weer een van de locaties. Daar staat de muzikale voorstelling Inner Voice op 20 en 22 augustus (vier keer) geprogrammeerd. De voorstelling is door Cora Burggraaf speciaal voor deze plek gemaakt, en vertelt het verhaal van Elsa Diepenbrock. Over een vrouw die haar eigen stem lange tijd liet verstommen....

Cred Renato Cruz Santos PDB Inauguracao Materia Viva93

De organisatie van de Porto Design Biennale heeft foto's met ons gedeeld. Hier de ruimte waar de aandacht voor de Ecokathedraal zich manifesteert. Ze laten in Porto de filmdocumentaire van Beate Lendt zien:

Louis Le Roy - Life and work in time and space
Je kunt deze film zelf ook bekijken via Vimeo film Porto Biennale waar je deze voor 1,50 kunt huren met Engelse ondertiteling.  De Nederlandse versie van de film zonder ondertiteling kan ook teruggevonden worden in twee delen op Youtube Leven en werken in tijd en ruimte

Tromgeroffel..... vandaag opent de Porto Design Biennale 2021. U kunt uzelf afvragen.....wat heeft dit te maken met stichting Tijd?

We zijn door de curator van de Biennale, Alastair Fuad-Luke een tijdje geleden gevraagd of wij wilden bijdragen aan zijn hoofdtentoonstelling: The Museum of Vibrant Art en dan bij het onderdeel 'Materialities'.

thumb Alastair Fuad Luke esad ideaBrunoMesquita min min min

Alastair Fuad-Luke

Dat betekent dat wij de afgelopen maand een inventarisatie hebben gedaan en de curator en zijn team hebben geholpen met een mooie bijdrage over de Ecokathedraal in Mildam en het werk van Louis Le Roy.

We gaan er nog niet teveel over vertellen, maar het zal ons niet verbazen als het bouwen volgens de principes van de Ecokathedraal ook binnenkort haar weg weet te vinden in Portugal!

Klik hier om de website te bekijken van de Biennale

PDB min

Met op de stoel van Louis Le Roy:

Elmo Vermijs, architectonisch ontwerper/kunstenaar en eigenaar van Studio Elmo Vermijs. Elmo werkt op het snijvlak van kunst, ontwerp, architectuur en landschap .

elmo vermijs 1

Waarom we zo samen terecht zijn gekomen in het atelier van Louis Le Roy, brengt ons iets terug in de tijd. Elmo Vermijs stond afgelopen jaar op de agenda voor het Tijd Symposium, wat jaarlijks op 31 oktober gehouden wordt en net als zo veel evenementen is afgelast vanwege Corona.

Wij hebben in oktober ons programma bekeken en een andere vorm gekozen voor de inhoud én de tijd waarin het zich afspeelt. Er een wat langer proces van gemaakt, een heel jaar om te bomen over dat bos, Le Roy zou het tijdgrapje misschien wel waarderen. Terug naar Vermijs, we hebben gekozen voor een interview op de plek van Le Roy. Wat was eigenlijk de aanleiding van zijn deelname aan het symposium?

Het redactionele commentaar van Erwin Boers op pagina 2 van de Leeuwarder Courant van donderdag 25 maart 2021 over de behoefte aan nieuw te ontwerpen parken om te wandelen, omdat de trend van oernatuur wel over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn, daagt natuurlijk wel uit om op te reageren. Want is dat wel de goede weg om in te slaan?
Ik heb eens kennis gemaakt met iemand die vertelde dat hij er veel plezier in had om lange wandelingen te maken, en dan bij voorkeur over de afsluitdijk. Dat vond hij het toppunt van wandelgenot, zo overzichtelijk, gewoon recht vooruit en doorlopen. Saillant detail hierbij, het was inderdaad een ontwerper. Ontwerpers zijn vaak goed in ordenen en overzichtelijk houden. Ontwerpers hebben als taak om ons niet te laten verdwalen, en ons het liefst langs een rechte lijn bij ons doel – of dat van zijn opdrachtgever – te laten uitkomen. Als een blindengeleidehond loodst de ontwerper ons langs gevaren en obstakels.

meesterproef berend sara ecokathedraal sneek 900

Wat is de definitie van een ecokathedraal? Wat komt er allemaal bij kijken om zelf een ecokathedraal te beginnen? Sara en Berend van het CSG Bogerman in Sneek buigen zich in hun ‘Meesterproefproject’ onder ander andere over deze vragen om uiteindelijk zelf een Le Roy gebied op te starten in of nabij Sneek.

groen tussen tegels le roy tuin
Van grijs naar groen, dat is de mantra van veel overheden en (natuur)organisaties om bewoners er toe over te halen hun betegelde tuin te vervangen door een tuin met begroeiing. De voordelen van een groen tuin zijn bekend: zo is een groene tuin bijvoorbeeld veel koeler, het afvoeren van regenwater is beduidend beter, CO2 wordt omgezet in zuurstof en een groene omgeving is prettiger voor een mens dan een grijze omgeving.

nl doet 2021 ecokathedraal le roy tuin heerenveen

Maak op een informele manier kennis met het werken in een ecokathedraal! Meld je aan voor deze NL-Doet actie en kom op zaterdagochten 29 mei 2021 (was eerst 13 maart 2021) naar de Le Roy tuin in Heerenveen, dan gaan we kijken wat er op dat moment allemaal gedaan kan worden. Bijvoorbeeld stenen stapelen, paden vrij maken, zwerfvuil ophalen, of gewoon lekker fotograferen of tekenen!

Afgelopen maandag hebben we een bijzonder gesprek gehad met Elmo Vermijs. Hij is een kunstenaar en architectureel ontwerper die opereert op het snijvlak van kunst, architectuur, landschap en design.

Vanwege een bijzonder project wat hij heeft uitgevoerd in Japan in 2019 heeft stichting Tijd hem dit jaar uitgenodigd voor het Symposium 'Bomen over bos'. Nu dat symposium een jaar lang in digitale vorm tot jullie komt hebben wij Elmo op maandag 30 november uitgebreid gesproken in het atelier van Louis Le Roy.

doneer een boom le roy tuin hor

Zorg voor nog meer biodiversiteit in de Le Roy tuin in Heerenveen-Midden en doneer een boom! In het kader van het thema "Bomen over bos" van het jaarlijkse TIJD-symposium, dat de komende maanden vooral online zal plaatsvinden, wordt deze actie georganiseerd door de Stichting TIJD.

Bomen zijn onmisbaar voor een gezond klimaat. Dat geldt wereldwijd, maar begint in je eigen omgeving. Bomen zijn nodig voor het creeëren van schaduwrijke plekken, het zorgen voor een betere waterhuishouding en natuurlijk zorgen ze voor een schone lucht. Ook bieden bomen en struiken natuurlijke broedplekken én voedsel voor vogels.

Daarom plant de Stichting TIJD elk jaar in de Le Roy tuin in Heerenveen een aantal bomen. In het geval van fruitbomen worden die zorgvuldig geselecteerd door de Stichting Fruit yn Fryslân. Dit planten van bomen willen we zeker nog jaren volhouden. Uw financiële bijdrage is daarbij van groot belang.

Heerenveen park le roy herman jan 20 6 1974
We zijn op zoek naar foto's uit de beginjaren van de Le Roy tuin in Heerenveen. Zo kregen we van Aafje Dijkhuizen een aantal prachtige familiefoto's uit de Le Roy tuin uit 1972 en 1974,  met het volgende verhaal er bij:
"Mijn grootouders woonden in West-Friesland. Van daaruit maakten we samen met mijn oma en deze keer ook mijn oom altijd een keer een dagtocht met de auto.

ecokathedraal stapelen voor dummies
Wie zelf met het idee loopt om een stuk grond als ecokathedraal te gaan ontwikkelen, loopt vaak tegen een aantal praktische dingen aan wat betreft stapeltechnieken. De cursus "Stapelen voor DUMMIES" kan dan uitkomst bieden.